Aktualności

Motywy zakładania przedsiębiorstw w Polsce

Motywy zakładania przedsiębiorstw w Polsce

Powodów do założenia firmy może być wiele. Dobrze jednak wiedzieć, dlaczego osoby w Polsce podejmują tę ścieżkę rozwoju!

Informacje dotyczące motywów zakładania przedsiębiorstw w Polsce od 2019 roku bada Global Entrepreneurship Monitoring. Badana grupa osób była na początkowym etapie prowadzenia firmy (do 3,5 roku) została poproszona o ocenę, czy wymienione czynniki były ich motywatorami.

W 2019 na pierwszym miejscu wśród motywów zakładania firm znalazło się wskazane przez 82% respondentów mocne wzbogacanie się lub osiąganie wysokich dochodów. Co wielu może zaskoczyć, aż 65% ankietowanych założyło firmę z powodu chęci zmieniania świata! 

Na dalszych miejscach przyczynami okazało się kontynuowanie tradycji rodzinnych (13%) oraz zapewnienie utrzymania z powodu słabej sytuacji na rynku pracy (16%). Nie dziwi to w sytuacji rynku pracownika w sferze zatrudnienia oraz krótkiej tradycji firm rodzinnych.

Zaskakującymi, lecz dającym dużo do myślenia, są wyniki tego samego badania w 2020 roku. Ciężkie szoki podażowe, drastyczny spadek warunków gospodarczych oraz wywrócenie otoczenia instytucjonalnego do góry nogami, doprowadziły do zupełnej zmiany motywacji zmian zakładania firm.

Najwyraźniej w rankingu przyczyn prowadzenia działalności widoczna jest zmiana zachęt “zmienić świata”. Zanotowany został spadek o 43%! Znacząco wzrosła za to rola zapewnienia sobie utrzymania, ze względu na rynek pracy i wyniosła 62%, wyprzedzając tym osiąganie wysokich dochodów o 9%. Kontynuacja rodzinnej tradycji wzrosła jako motywacja do 20%.

Przedsiębiorcy pchają świat do przodu. Można to zauważyć już po przyczynach dla których podejmują biznesową ścieżkę kariery. Chcąc pomóc im w tym najszczytniejszym celu powinniśmy dbać o otoczenie instytucjonalne i gospodarcze, przede wszystkim poprzez uregulowania legislacyjne. Wtedy, siły przedsiębiorcze skupią się wokół zmiany świata, a nie jedynie na utrzymaniu i bogaceniu się, o co ta grupa społeczna jest przeważnie oskarżana!

Pamiętajmy również, że nawet jeśli główną motywacją do prowadzenia firm nie jest zmiana świata, to wciąż przedsiębiorcy działają pomagając społeczeństwu, zarówno pod względem ekonomicznym jak i często społecznym, poprzez ułatwianie życia każdemu z nas!

The Voice of Business to projekt Instytutu Libertatis, który ma na celu oddanie głosu, przedsiębiorcom. Dążymy do tego przez comiesięczne spotkania na podstawie których, co kwartał przygotowujemy rekomendacje legislacyjne. Dodatkowo staramy się wspierać przedsiębiorców poprzez darmową pomoc prawną, którą znaleźć można na platformie thevoiceofbusiness.pl/zapytanie/

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030

Pozostałe aktualności

Rekomendacja dt. branży hotelarskiej

Druga rekomendacja Fundacji Instytut Libertatis w ramach projektu „The Voice of Business” dotyczy uregulowania statusu tak zwanych aparthoteli (condohoteli) w polskim systemie prawym. Obecne regulacje prawne nie przystają w pełni do istoty aparthoteli, tj. obiektów w...

Aspiracje wzrostu młodych firm w Polsce

Cała gospodarka nastawiona jest na wzrost! Nie inaczej jest z małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Mimo, że wypracowują one lwią część Polskiego PKB, to wciąż nastawione są na więcej! Z badania Global Enetrpreneurship Monitor Poland 2021 wynika, że w naszym kraju w...

Słabe uwarunkowania B+R

Co szóste polskie przedsiębiorstwo wdraża innowacje! Jest to jedna z kluczowych funkcji firm, dzięki którym mogą rozwijać się, ale też oferować społeczeństwu nowe i lepsze usługi czy produkty. Pomaga to również zwiększyć konkurencyjność względem dużo większych...