Planuję zakupić do firmy ekspres do kawy, do korzystania przez gości i pracowników. Czy taki ekspres będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodu?
Zapytanie
Treść zapytania
Odpowiedź
Celem sprawozdania z działalności jest umożliwienie podmiotom zewnętrznym zapoznanie się z działalnością spółki i istotnym zdarzeniami, które miały miejsce w poprzednim roku obrotowym, co zapewnia bezpieczeństwo obrotu. Przepisy ustawy o rachunkowości opisują minimalny zakres informacji, jakie powinno zawierać sprawozdanie z działalności. Zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy o rachunkowości:
Sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o:
1) zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego;
2) przewidywanym rozwoju jednostki;
3) ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju;
4) aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej;
5) udziałach własnych, w tym:
- a) przyczynie nabycia udziałów własnych dokonanego w roku obrotowym,
- b) liczbie i wartości nominalnej nabytych oraz zbytych w roku obrotowym udziałów, a w przypadku braku wartości nominalnej – ich wartości księgowej, jak też części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują,
- c) w przypadku nabycia lub zbycia odpłatnego – równowartości tych udziałów,
- d) liczbie i wartości nominalnej wszystkich udziałów nabytych i zatrzymanych, a w razie braku wartości nominalnej – wartości księgowej, jak również części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują;
6) posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach);
7) instrumentach finansowych w zakresie:
- a) ryzyka: zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka,
- b) przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.
Pomimo mogącej budzić wątpliwości konstrukcji ww. przepisu (sprawozdanie z działalności powinno obejmować, zamiast obejmuje) rekomendujemy przyjąć, że ww. przepis wskazuje na minimalny zakres sprawozdania z działalności. Wynika to z ryzyka nałożenia kary. Zgodnie bowiem z art. 77 pkt 2) ustawy o rachunkowości:
Kto wbrew przepisom ustawy dopuszcza do:
(…)
2) niesporządzenia sprawozdania finansowego, skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności grupy kapitałowej, sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej, skonsolidowanego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej, sporządzenia ich niezgodnie z przepisami ustawy lub zawarcia w tych sprawozdaniach nierzetelnych danych
– podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.
Zatem sporządzenie sprawozdania z działalności w sposób niezgodny z przepisami ustawy podlega karze grzywny lub karze pozbawienia wolności do lat 2. Dlatego nie należy lekceważyć obowiązków sprawozdawczych nawet w przypadku, w którym spółka nie prowadziła działalności.
Najnowsze zapytania
Wady i zalety grupy spółek
Zastanawiam się nad zmianą ładu korporacyjnego w ramach struktury moich firm, które są ze sobą powiązane. Jakie korzyści i zagrożenia płyną z zarejestrowania grupy spółek według nowych przepisów ksh?
Grupa spółek
Na czym polega nowa regulacja dotycząca grup spółek?